Böjti ételek nem csak böjtölőknek

A tavasz közeledtével picit elfogynak a tartalékok, kívánja az ember a zöldet, frisset, roppanósat, illatosat, színeset. Valahogy így vagyok ezzel én is. És miután a férjem kijelentette, hogy ő besokallt a hústól, egy darabig nem szeretne enni, vagy legalábbis nem annyit, mint eddig, adta magát a "böjt". Ami persze nem böjt. Csak úgy lazázva. Nem indult könnyen, mert én a januárt egy vezetett diétával indítottam, ahol naponta 2-300 gramm húst írtak elő, a gyerek fényevő ÉS finnyás lett hirtelen, így egy darabig háromféle kaja volt naponta. Ez egy picit fárasztó így, úgyhogy amikor lejárt az öthetes diéta betársultam én is a húsmentes férjemhez, és azóta többé-kevésbé húsmentesen, vagy minimális hússal megyünk bele a tavaszba. Most összeszedtem az elmúlt időszak legjobb ételeit egy csokorba - igazából magamnak is, mert igen jó kaják születtek, amiket gyakran elő fogunk még venni. Az összes fogás maximum egy órás elfoglaltságot jelent, de sok esetben inkább rövidebb az idő, mert a mostani életünkbe valahogy ez passzol - és a zöldségek ugye hamarabb is megvannak, mint a húsok... Lássuk hát a top 6-ot, plusz egy ráadással a végén. Nem, nem desszert az, scusi :D

1. Zöldséges jambalaya

Erről a jamaikai eredetű ételről már többször ejtettem szót, például itt is. Az én felfogásomban a jambalaya egy olyan - főként zöldséges étel - amibe mindenféle fellelhető zöldséget szisztematikusan belepakolok, és lehetőleg valamilyen egzotikus, karibi stílusú fűszerezést kap, némi ázsiai beütéssel. A legutóbbi jambalayanál sem volt különösebb tervem. Ingáztam a spájz és a forró wok között és ezek kerültek bele: lilahagyma, friss gyömbér, szójaszósz, zeller, fűszerek (bors, római kömény, curry), édesburgonya, még szójaszósz, pak choi, egy fél citrom leve, mazsola, pirított magvak. Leheletnyit odakapattam az alját, nem szándékosan, de jót tett neki, mint egy paellanak, amit kötelező odakozmáltatni. Később már csak egy adag rizs került bele, jól összepirítva.

2. Gombás tofu

Először a köreteket indítottam útjukra: egy édesburgonyát felkockáztam, ment be az új legjobb barátomba, neve is van, Sosanának hívják, és egy airfryer. Egy zacskó zöldbabot simán sós vízben megfőztem. Sosana és a vízforraló együtt ugyan kétszer lecsapta az áramot (nem is értem, volt már ennél jóval komolyabb túráztatás is a konyhában), de az egész 20 perc alatt megvolt, a fő fogással együtt: wokban két répa felkarikázva, sok szójaszósz, két csomag natúr tofu, sok fűszer (só, bors, római kömény, gyömbér, fokhagymapor), egy doboz laskagomba, egy fél alma felkockázva, az egész jól összesütve-forgatva. A végén egy doboz rizstejszín. Csudajó, könnyű ebéd lett.

3. Sült camembert zablepénnyel

Ez az étel két dolog miatt került a listára: az egyik a szuper felfedezésem, hogy Sosana (airfryer) bomba sült camembert képes csinálni, és hogy ez a zab lepény egész jó, és könnyű is elkészíteni. A sült camembert lágy közepébe tunkolni, miközben arra gondolsz, hogy nem hogy egészséges, de még diétás is amit éppen eszel, mennyei :D Azokra a side cuccokra a tányér szélén felesleges sok szót ejteni, mirelit vegyeszöldség és mirelit falafel. Utóbbi csak azért készült, mert azt gondoltam nem lesz elég a zöldség, egy sajt és egy lepény ebédre, hát tévedtem... Nade, a camembert-t úgy csináltam, hogy bevagdostam a tetejét, megspricceltem egy kis olívaolajjal, borsot törtem rá, és Sosana megsütötte 180 fokon 10 perc alatt. A zablepény pedig így készült: 150g zabliszt, 125ml langyos víz, pár csepp olívaolaj. A zabliszt tud trükkösen viselkedni, például minél tovább áll a tészta, annál masszívabb lesz, szóval ha összekeveréskor túl hígnek ítéled a tésztát akkor se rakj bele még lisztet, csak várj egy kicsit, a zabliszt megoldja. Amúgy simán forró serpenyőben kisütöttem.

4. Zöldségragu

Elég mókás szakácskönyvet találtam itthon, az a címe, hogy Zöldséges ételek. Ez magában nem vicces, de ahogy belelapoztam észrevettem, hogy minden főételben van valami hús 😃 Marha lapocka, bárányborda, de ha más nem, tuti hogy megszórja a tetejét pirított szalonnával 😂 Van persze húsmentes szekció is, ott hal van az ételben. Egy, azaz egy darab receptet találtam, amiben nincs hús, az “reform” ételként van címkézve. Emlékszem kiskoromban jártam angol különórára egy ismerős családhoz, ők vittek reform konyhát. Fogalmam sem volt, hogy ez mit jelent, csak annyi jött le, hogy mindig rettenetesen büdös kajákat csináltak (vacsora idő táján volt az órám), és kellett egy negyed óra míg tudtam az orromon is levegőt venni öklendezés nélkül. Kilencvenes évek eleje. Vega, vegán, mentes, egészséges, természetes, stb = reform.

Ezt a csuda könyvet lapozgatva jött ez az ebéd ihlet. Wokban csináltam, sorban mindent beletettem ahogy pucoltam, kockáztam, szóval nem egy gasztro-brillírozás, de sokrétű felhasználást eredményez a végeredmény:  magában is jó, de kiváló alap másmilyen ételekhez, ha például egy tonna lett belőle, mint nekem most. Lehet köretet rakni hozzá, vagy valamilyen rakott ételhez felhasználni, jól lesütni sajttal.

Ezek mentek bele sorban: 1 lilahagyma karikázva, 1 kicsi cukkini és 1 kicsi padlizsán kockázva, só-bors-fűszerek, 1 édesburgonya, 1 kis konzerv sűrített paradicsom, 1 zacskó ceruzabab, 1 liter zöldségleves lé, még só-bors-fűszerek, 10 gomba, és a végén még rádobtam a zöldségleves maradék zöldségeit is.

Friss-ropogós baguettel tálaltam... a férjemnek. Beachbody társak max. teljeskiőrlésű fogyikenyérrel tunkoljanak, de inkább semmivel 🧚‍♀️

5. Zabfasírt édesburgonya pürével és naan kenyérrel

Ez is egy nagyon gyorsan elkészíthető, könnyű ebéd - akár a nyári kánikula időszak gyomrot megterhelő idejére is. Zabfasírtot csináltam már korábban többször is, például tökfőzelékkel, illetve a naan is előkerült már, a gyereknek csináltam mini pizzákat, imádta (persze sosem lett olyan, mint egy igazi indiai, talán azért, mert sosem fehér liszttel csinálom...). A fokhagymás joghurt mártogató és az édesburgonya püré recepttel nem pazarolnám az időtöket, de annyit még elmondok ehhez az ételhez, hogy összetételét tekintve a naan teljesen feleslegesnek bizonyult hozzá, viszont a férjemnek, aki utánam ebédelt, már roppanós csemege uborkát is tálaltam hozzá - na ez hiányzott az én ebédemből: egy kis savanykás, roppanós textúra. Meg is mondtam neki, hogy a joghurtos szószba a fasírtot mártogassa, a naant pedig hagyja meg nekem vacsorára. Szótfogadott :)

6. Halpogácsa tabuléval

Utolsó előtti tétel ebben az összefoglalóban szintén egy igen jól sikerült, gyors, könnyed, tavaszi-nyári fogás. 

Így készült: a 400g fagyasztott halfilét (asszem tőkehal volt) felolvasztottam, aprító gépbe tettem, került hozzá 30g zabpehely, egy facsarás citrom, 2 tojás, só, bors, marék petrezselyem. Gombócokat formáztam belőle, tepsi. Mellé ment a répa, só, bors, olívaolaj fröcskölés. 180 fokon kb 45 percet sült.

A tabulé meg nem a klasszikus, mert: kuszkusszal készült bulgur helyett, és ami belekerült az pedig ez: paradicsom, szárzeller, kaliforniai paprika, petrezselyem, mazsola, só, bors. Magam is meg vagyok lepve, hogy a klasszikus tabulé még nem került fel a blogra, mert nálunk rendszeresen előkerül, főleg nyáron, remek kertipartira is, grillezéshez, de csak úgy magában is elmegy. Ezt majd pótolom, addig is idelinkelek egy klasszikus receptet hozzá.

+1 Shakshuka másképp (avagy a maradékmentés csúcsrajáratása)

Ez azért bónusz, és nem a hetedik fogás (nahát, pedig akkor minden napra jutott volna egy étel), mert minden egyes darabja egy másik ebédből maradt. Vacsorára ettem, nagyon jó volt, ahogy az egyesével már egyszer összeért ízek egy egészen új ízvilágot eredményeztek. Ezek a "fogások" kerültek bele, egyszerűen összesütve a serpenyőben: hétvégi zöldséglevesből hátramaradt egész hagyma, tegnapról maradt párolt brokkoli, tegnapelőttről maradt fűszeres gombamártás, ráütve egy tojás, az friss.
Ne féljetek összekutyulni a maradékokat! Mondjuk ma a férjem reggelire maradék baconkockákból, maradék tatárbifsztekből (na, azért ennek a húsnak ő sem bírt ellenálni) és tojásból csinált magának rántottát, hát azért erre felszaladt a szemöldököm :D





Megjegyzések