Minden napra egy babakaja

Az utóbbi hónapokban rinyáltam már pár bejegyzésben arról, hogy milyen nehéz rendes, baba-kompatibilis recepteket találni. Legyen szó egy kúszó-mászó, vagy négykézláb hasító, esetleg folyton a nadrágomba kapaszkodó, álldogáló gyerekről. Mert mindegy milyen életkorban (itt ugye hónapokról beszélünk) legyen, fél óránál több idő általában nincs, hogy elkészüljön az az ebéd. Igen, legyen tápláló, egészséges, legyen benne sok zöldség, hús, szénhidrát, vitaminok, ásványi anyagok, miazmás. Igen, lehet előre is készülni, este előre dolgozni, hámozni, darabolni, több adagot főzni, fagyasztani. De nekem ez nem annyira megy, estére örülök, ha az ágyamig eljutok. Igen virgonc kislány jutott nekünk, tele energiával, vidámsággal, és inkább arra fordítom a saját energiáimat, hogy tartalmas, az ő igényeit maximálisan kielégítő napjaink legyenek. Na, ebbe kb. fél óra főzés fér bele.

Szóval, mióta a kislányunk elkezdett rendes kajákat enni, folyamatos munkában vagyok a témában: minél kevesebb idő alatt, minél kevesebb hozzávalóból, minél kevesebb mosatlan edénnyel, minél menőbb kajákat kitalálni. Amiket persze mindketten/hárman szeretünk. Most összejött egy heti adag a kedvencekből, ami gondoltam már megér egy blog bejegyzést, tekintettel arra, hogy az utolsó, itt megjelent írásom idején még javában terhes voltam… Khm, laza egy év kimaradt.

Azt még hozzáteszem, mielőtt belevágunk a receptekbe, hogy nagyon fontosnak tartom, hogy amint lehet, a gyereket vonjuk be a főzésbe, konyhai tevékenységekbe. Nagyon jót tesz nekik fejlődési szempontból, ízek, illatok, tapintás, finommotorikus mozgások, közös élmények. Illúzióink persze ne legyenek, a konyhát nullába tesszük így, se perc alatt. De kit érdekel, mikor látom, hogy vigyorgó fejjel csapkodja a pizza tésztát, turkál a lisztes trutymóban, szájából reszelt sajt szálak lógnak, vagy fejbe vág a fakanállal. Mert hogy van nekünk egy ilyen konyhai fellépőnk, amit a csodás férjem gyártott a gyereknek, és ennek a kis “ketrecnek” a segítségével egészen oda tudom állítani magam mellé a pulthoz úgy, hogy közben nem tud leesni róla, és ő is maximálisan részt tud venni a folyamatokban. Imádom. Persze ilyet lehet boltban is kapni, csak hát közel harmincezer forint, és én utálok új dolgokat megvenni pár hónapos használatra, pláne ilyen áron, mikor az én ezermester férjem viszonlyag rövid unszolás után készített egy sokkal jobbat, mint a bolti, mert hogy ennek még lefékezhető kerekei is vannak ám! 

És akkor jöjjön most minden napra egy baba kaja! A hozzávalók számánál a sót, vizet, olajat, ilyesmi alap cuccokat nem számoltam. Az elkészítési idő általában a teljes idő, ha mégse, azt külön jeleztem. A mosatlan edények számánál csak az szerepel, amivel főztünk (deszka, kés, fakanál, stb nem), amivel ettünk, az sem.

“RÁNTOTT” SAJT SÜLT ZÖLDSÉGGEL

⏰ Elkészítési idő: 20 perc
🛒 Hozzávalók száma: 4
🥣 Mosatlan edények száma: 3 

A sült zöldség rém egyszerű: mirelit vegyes zöldség a jó barátunk ebben a kisgyerekes időszakban is, wokba be, ‘sztannyi.

A sajtgolyók pedig így: 15 deka sajtot lereszeltem, hozzá 1 tojás, egy csapott evőkanál liszt (teljes kiőrlésű javasolt), golyókat formáztam és olajban kisütöttem.

TONHALAS TÉSZTA

⏰ Elkészítési idő: 5 perc (tészta főzéssel együtt 20 perc)
🛒 Hozzávalók száma: 4
🥣 Mosatlan edények száma: 1

A lehető leggyorsabb a tonhalas tészta. Főként abban az esetben, ha a tésztát előre megfőzzük. Mondjuk reggel, indulás előtt, gondosan felrakjuk főni, majd mint aki jól végezte dolgát, elindulunk a gyerekkel utunkra. Szerencsés helyzetben a férjünk még otthon van ilyenkor, és gondoskodik róla, hogy a tészta megfelelő állagban várjon minket otthon, nem kormosra összeégve a lábossal együtt.

A basic tonhalas tészta ezt követően 5 perces művelet: egy tonhal, és egy darabolt paradicsom konzervet felpattintunk, összekeverjük a tésztával melegítés közben, sajtot reszelünk, és már kész is. Fel lehet még ütni bármivel, amit a gyerek szeret, nálunk a kukorica konzerv, és az olajbogyó szokott beválni, ha nagyobb adagot csinálok, akkor egy nyáron eltett saját paradicsom püré is kerül bele.

NAAN PIZZA

⏰ Elkészítési idő: 30 perc
🛒 Hozzávalók száma: 3 + feltétek
🥣 Mosatlan edények száma: 3

200 gramm lisztet (teljes kiőrlésűből kiváló lett), 180 gramm görög joghurtot, nagy csipet sóval és egy teáskanál sütőporral összedolgoztam, majd hatfelé osztottam. Az egyes részekből kb másfél centi vastag lepényeket nyújtottam, amiknek mindkét oldalát serpenyőben, leheletnyi olíva olajon elősütöttem. Ha valaki előre gondolkozik (vagy úgy egyáltalán), akkor a legnagyobb serpenyőt veszi elő a művelethez, és nem balfaszkodik a legkisebbel, ahogyan azt én tettem. Közben a sütőt felmelegítettem 200 fokra. Ahogy elősültek a lepények, tettem is rájuk a feltétet, mert a gyerek már nagyon sürgetett. Saját paradicsom szósz, kis mexikói konzerv, sonka cafatok, reszelt sajt. Az előmelegített sütőben 5 perc alatt készre sültek a lepények.

EGYBE FASÍRT

⏰ Elkészítési idő: 8 perc + 50 perc sütés
🛒 Hozzávalók száma: 5
🥣 Mosatlan edények száma: 2

Fél kiló darált húst (én, ha bolti dobozos, akkor a sertésre szavazok), egy tejbe áztatott zsömlével, két tojással, egy konzerv bébirépa-borsó konzervvel, egy hintés zsemlemorzsával, kis sóval összedolgoztam. Olíva olajjal kikent sütőformába tettem, lazán lefedtem alufóliával, majd 180 fokon sütöttem kb. 30-40 percet. Aztán levettem a fóliát, feltekertem a sütőt 200 fokra, és nagyjából még 10 percig sült, de lehet hogy volt az 20 is, mert közben a gyereket altattam, és arra gondoltam, de jó lenne, ha nem égne oda az ebéd. Szerencsére csak a sarka pirult meg eggyel jobban, mint terveztem. Egy kis madárlátta vegyes párolt zöldség került hozzá köretnek, de a benne levő borsó és répa miatt nekem magában is jó volt ebédre. Meg vacsorára és reggelire is, mert vékonyan szelve felvágott helyett is kiváló, sőt.

SAJTOS-ZÖLDSÉGES MUFFIN

⏰ Elkészítési idő: 15 perc
🛒 Hozzávalók száma: 4
🥣 Mosatlan edények száma: 2

Sajnos mindig rá kell jönnöm, hogy utálom a muffin sütőt, macerás elmosni, akkor is odasül valami, ha papírt rakok bele, ha pedig szar a papír (ilyen lehet?), átázik, ráragad, stb, akkor meg igazán bosszantó az egész. Ehhez még hozzájött, hogy ebédre brokkolis golyókat csináltam, ami elég rossz lett. Annak a receptjét hagyjuk is, ki is felejtettem belőle egy tételt, túl is sütöttem, se íze, se bűze, szinte mind a kukában végezte. A gyereknek mondjuk ízlett, de nekem nem, úgyhogy ez lekerül a menüről, mielőtt felkerült volna. Szóval már eleve kicsit pipa voltam, de vacsorára kellett valami, gondoltam jöjjön a sajtos-zöldséges muffin. 

Egy kis mexikói zöldség konzervet elosztottam 6 muffin formában, tettem rá reszelt sajtot, majd felöntöttem a négy tojásból és egy kis tejből felvett folyadékkal. 180 fokon max. 10 perc kellett neki. A muffin papír átázott, és ráragadt a cuccra, de az íze remek kell. Ha a gyerek épp nem kezd evő sztrájkba vacsoránál, talán nem falom fel egyedül az összeset, de végül így történt. Majd kitalálok valami alternatívát a muffin sütő helyett, akkor jó lesz ez.

SAJTOS CSIRKE

⏰ Elkészítési idő: 15 perc (sütés 60 perc)
🛒 Hozzávalók száma: 6
🥣 Mosatlan edények száma: 1

Itt azért a napi program tervezésnél szintén bele kell kalkulálni, hogy a készre sütés kb egy óra. De ha már össze van rakva a tepsiben, akkor igazából mehet közben a játék, mese, séta, kert, bármi, mert semmit nem kell vele csinálni. Nálunk mondjuk épp úgy alakult, hogy miután a krumplit közösen megpucoltuk a gyerekkel, az apja elvitte sétálni, így amíg összeraktam a tepsit készre és megsült, az egy órás üres járatban volt időm felporszívózni az egész lakást. Micsoda szerencsés ember vagyok én! 

Így csináltam: sütő tálba alulra kis olajat kentem, rá krumpli karikák, kis só, rá vékony szeletekre vágott csirkemell szeletek, rá fokhagymakrém, rá lilahagyma, rá még egy kör krumpli, majd egy nagy doboz tejföl, sok reszelt sajt. 180 fokos sütőben pont egy nagyobb lakás összepakolása és felporszívózása alatt sült meg. Amivel még számolni kell időben, hogy a farkas éhes gyereknek ehető hőmérsékletre kell hűteni, különben baj lesz.

Ez a kaja sem egy spanyolviasz, és szinte bármilyen rakott cuccal működik így, az időterv azonban csak akkor tartható, ha az alapanyagok nem igényelnek más előkészítést (pl. rizs főzés).

MAMI-FÉLE GYÖMBÉRES KEKSZ

⏰ Elkészítési idő: 20 perc
🛒 Hozzávalók száma: 8
🥣 Mosatlan edények száma: 1

Ez nyilvánvalóan egy desszert, de tegyük fel, hogy aznap kaját rendeltünk, vagy a fagyasztóból előkapott halat + zöldséget készítettük ebédre. Vagy csak egyszerűen még van kedvünk egy villámgyors kekszet is összedobni uzsonnára. 

Így készült: 200 gramm lisztet (legutóbb kipróbáltam teljes kiőrlésű rozzsal, szuper lett), 50 gramm cukrot, 1 kávéskanál (kk) sütőport, 1 kk gyömbérport, fél kk szódabikarbónát összekevertem. Hozzá jött még egy tojás, 3 evőkanál méz és 50 gramm puha vaj. Ebből tésztát gyúrtam, majd gombócokat formáltam, azok kilapítva tepsibe, sütőpapírra kerültek. Előmelegített, 190 fokos sütőben 6-8 perc. Legalábbis a mi sütőnkben. Az eredeti recept 8-10 percet ír, valamint 2 kk gyömbért, pluszban fél kk őrölt szegfűszeget és egy csipet borsot is, de az úgy már nem annyira baba kompatibilis. A cukor és a méz miatt amúgy sem, de mivel a mi kölykünk már elmúlt egy éves, hébe-hóba kap már cukros dolgokat. És akkor már inkább saját sütötte kekszet, mint csokit-cukrot-nyalókát. Ennek a keksznek továbbá az a kiegészítő története, hogy ez volt az első közösen készített ételünk, amikor már a kis kuktám a kezem alá (vagy fölé, esetleg mellé) dolgozott. Mindig emlékezni fogok rá!


Megjegyzések