Ráckevei csirke a’la Tókert Csárda - lépcső a világhír felé

Kezdem a bakival. Az történt ugyanis, hogy mindvégig - öt évről beszélünk - meg voltam róla győződve, hogy kínai kelt nevelgetek a kertemben. Mígnem a ráckevei csirke egyszercsak elindult világhódító útjára, elkezdte átszőni a socialmedia hálóját, és egy kedves ismeretlen felvilágosított, hogy amit ültettem, majd belefőztem ebbe a csuda ételbe, valójában a pak choi, azaz a bordáskel. Még jó, hogy a világhír előtt kiderült a baklövésem, hisz alapjaiban rengette volna meg a szakmát ez az örök vita: vajon kínai kellel, vagy bordáskellel készül eredetileg a ráckevei csirke?

Eltelt öt év. Lelkesedésem Ráckeve iránt mit sem csökkent. Ha csak a felszínen kapirgálok, a város ugyanolyan vonzó, mint mikor ideköltöztünk, az emberek ugyanolyan kedvesek, a családunk is bővült egy taggal. Vidéki házba költözni nem könnyű projekt, véget nem érő ház- és kert építés-szépítés. Öt éve nem unatkoztam. Néha jó lenne, vágyom rá, de nincs rá idő. Hatalmas terveim voltak a kerttel, permakultúra, tudományos alapokon bio kertművelés, de hamar kiderült, hogy ez korántsem olyan egyszerű. A ráckevei homokos talajban nem minden érzi jól magát, a tarackkal csatát igen, háborút nem nyerhetünk. És mindez munka, aztán gyerek mellett… na, azt senkinek nem kell bemutatnom. Így maradtunk a nálunk jól bevált zöldségek és gyümölcsök mellett, a viszonylag igénytelenebb, ám elsöprő sikereket hozó szaftos-ízes nyári paradicsom, a tökfélék, bab-borsó, zöldfűszerek és mondjuk a khm… bordáskel.


De kanyarodjunk vissza Ráckevéhez. Gyüttmaradtak lettünk. Ismerünk és szeretünk már jó sok embert itt. Előre köszön a hentesnéni, a révész, a fagyis, a halas, a kocsmáros, a barkácsboltos, a könyvtáros. A Vadkacsán mindig belefutunk valakibe, a piacon megvan a kedvenc sajtosunk, zöldségesünk, a lángos verhetetlen (talán a balassagyarmati piacon ettem csak jobbat), néhanapján Imi bácsi pecsenyézője is befigyel. Itt élünk. Ha ebben az országban neveljük fel a gyerekünket, akkor az ebben a városban lesz…

És egy szép napon, itt Ráckevén, felhívott a Selmeczi Juli, - mert ő a sztoriban kulcsfigura ❤️ - hogy volna-e kedvem együttműködni a Tókert Csárdával, és valahogy a köztudatba hozni a “ráckevei csirkét”. Persze! És újra láttam lelki szemeim előtt a világhír felé lépegetést.

A lépegetés úgy kezdődött, hogy idén nem ültettünk bordáskelt… se kínai kelt, se semmilyen kelt. Nem baj, próbáljuk ki kelkáposztával, hisz az amúgy is könnyebben elérhető bárki számára. Aztán kérdezték a séfek, hogy mi ez? Leves, főétel, köret mi hozzá? Hümmögtem, hiszen maga az étel kicsit valahol a lecsó, a rántás-mentes kelkáposzta főzelék, a fehérboros kagyló és valamilyen francia leveses fogás között helyezkedik el, ami nem jut eszembe, vagy nincs is ilyen, csak a fejemben a hangulata. Köretet eredetileg sem igazán találtam ki hozzá, nekem a ropogós baguette passzolt hozzá a legjobban, jól lehet tunkolni a szaftos levét. De azért egy étteremben ritkábban áll neki az ember tunkolni, mint otthoni körülmények között, szóval majd lesz valahogy…

Nekiálltam megfőzni a prezentációs adagokat. A bordáskelt kelkáposztára cserélve, köretnek pirítottam hozzá rozmaringos újkrumplit, a csirkecombok mellé készítettem egy adagot csirkemellből is. Mértem az időket, mert ugye az én komótos főzésem nem állja meg a helyét egy éhes vendéggel szemben. Aztán elvittem a Tókert Csárdába lemeózni. Többen is megkóstolták, és nagy megkönnyebbülésemre mindenkinek nagyon ízlett! A csirkemelles verzió végül nem lett jó, combbal sokkal finomabb, de a kelkáposzta bevált, és az újkrumpli köret is kiválóan passzolt hozzá. Mire hazaértem a prezentációról - farkaséhesen - az otthon hagyott adagokból már csak egy fogalom maradt: a ráckevei csirke jó szaftos - mondogatta a kétéves kislányom maszatos szájjal.

Az eredeti receptet itt találjátok: http://folytonzabalni.blogspot.com/2018/07/rackevei-csirke.html

A Tókert Csárdát itt: https://www.aqua-land.hu/Vendeglatas/tokert_csarda01.html, meg itt: https://www.facebook.com/profile.php?id=100063454128530

Július végéig tudjátok megkóstolni, a séfajánlatban keressétek!

A zöldfűszereket a ráckevei összefogás keretében Zsófi, a Fűszeres Lány biztosítja a Tókert Csárdának. Őt itt: https://afuszereslany.hu és itt: https://www.facebook.com/afuszereslany találjátok.

A ráckevei csirke másik nagyon fontos összetevőjét, a fehérbort a szintén ráckevei Erdős Pincészet biztosítja.





Megjegyzések