[VENDÉG-RECEPT] Battai Eszter: tökéletes karantén fogás - bármivel töltött kenyér

Fogadjátok szeretettel vendégszerzőm, Battai Eszter írását!

***

A karantén ötödik hetében sikerült elkészítenem a tökéletes karantén fogást, ami ráadásul annyira finom lett, hogy kikiálltottam karantén konyhám eddigi fő művének. Kaptam is rögtön egy felkérést a kedvenc gasztrobloggeremtől, hogy írjam meg a nagy mű receptjét ide a blogra. Íme, nektek, szeretettel a bármivel töltött kenyér receptje és rövid története.


Azért szerepel az első bekezdésben a karantén szó kétszer is, mert ez a fura időszak nemcsak ezt a receptet hozta világra, hanem még egy csomót, és összességében az egész főzési mechanizmusomat eléggé átalakította. Az van, hogy öt hete folyamatosan, de tényleg folyamatosan főzök. Két kamasz fiam van és egy jóétvágyú férjem, miközben én is szeretek enni. A járvány miatt ugyan valamivel kevesebb a pénzünk, de nemcsak ezért álltunk át a fenntarthatóbb, takarékosabb konyhára, hanem mert egyébként is volt kedvem hozzá. Kevesebbet megyünk boltba, mindent felhasználunk, olcsó, nyers dolgokat veszünk és szinte mindent mi készítünk el (jó a tejtermékeket még nem), miközben továbbra is finomakat és nagyrészt egészséges dolgokat eszünk változatosan. Volt olyan nap, hogy háromszor gyúrtam tésztát: reggelire lepény, ebédre gnocchi, vacsorára pedig kalács készült. Tisztára ősanyának éreztem magam a végén, és bevallom tetszik nekem ez a szerep. Főleg, hogy van idő rá, mivel két napot kivéve itthonról dolgozom.

Az első hetekben a kelt tésztát nélkülözni kellett, mert nem lehetett élesztőt kapni. Addig a lepénysütést fejlesztettük tökélyre, csináltam sütőporos kiflit, a férjem pedig gyúrt, főtt tésztákkal kápráztatott el minket. Aztán jött a húsvét, és nekem kettő zacskó szárított élesztőm volt: egy régi, fiók mélyén lelt és egy ázsiai boltban vásárolt, amin nem tudtam elolvasni a feliratot. Talán az élesztő hibája, talán az enyém, de az első kalács lapos lett és kemény. A második tészta több, mint másfél óráig kelt, már úgy befűtöttük a konyhát, hogy majd megsültünk, de a tészta szemmel láthtóan nem mozdult. Kalácsot nem mertünk csinálni belőle, így a férjem tanácsára kifliket csináltam belőle, amik tulajdonképpen közel kalács állagúak lettek, de nem teljesen.

És akkor megérkezett az élesztő, én meg harmadszor is nekivágtam a kalácsnak, ami elsőre akkora lett, hogy két napig ettük. Pedig isteni volt, nekünk meg van étvágyunk, szóval tényleg hatalmas volt, különben egy csapásra betömtük volna még melegen.

Ezen felbátorodva kitaláltam egy kelt tésztás receptet. Jó, biztos nem én találtam ki, de a kenyér recepten kívül a többit teljesen fejből csináltam. Az étel, ami elkészült, tökéletesen egyesített mindent, ami ezekben az időkben, de egyébként is elég gyakran fontos nekem a konyhában és a tányérban. Kiadós, tápláló, nem drága, elérhető, szezonális hozzávalókból készült, nem túl bonyolult, variálható, házias/egyszerű, ugyanakkor izgalmas és nagyon-nagyon finom. Ez lett a (bármivel) töltött kenyér, amit azóta már többször is elkészítettem.


Hozzávalók:

Kenyérhez (fehér kenyér alaprecept)
  • 50 dkg finomliszt
  • 16 g friss élesztő 
  • 300 ml langyos víz (én ebből egy decit tejjel szoktam felcserélni, amiben az élesztőt is felfuttatom)
  • 1 ek olaj (napraforgó vagy olíva, de biztos lehet mással is kísérletezni)
  • 2 tk só
  • 0,5 teáskanál cukor (ennyi volt a receptben, de én egy egész teáskanállal szoktam)

Töltelékhez

Bármi lehet, maradékok felhasználására is kiválóan alkalmas recept. Ebben ezek voltak:
  • 1 fej hagyma
  • 1 gerezd fokhagyma
  • 20 dkg darálthús
  • negyede egy kis fej édeskáposztának
  • egy marék olajban eltett szárított paradicsom és pár szelet szintén olajos paprika
  • borsikafű, kömény, só, bors 

További töltelék ötletek:
Olaszos változat: cukkini, szárított vagy igazi paradicsom, póréhagyma, fokhagyma, parmezán
Házias: szalonna, krumpli, kelkáposzta
Lecsós: csípős kolbász, paradicsom, paprika, hagyma
Görögös: paradicsom, paprika, cukkini, feta

Tálaláshoz a töltelék stílusa szerint: tejföl, házi paradicsomszósz, olíva vagy tökmag olaj, házi vaj stb.

Így készül:

Kenyértészta
  1. Élesztőt a cukorral langyos tejben felfuttatom.
  2. Egy nagy tálban összekeverem a lisztet és a sót.
  3. A száraz hozzávalókhoz hozzáadom az olajat, a langyos vizet és a tejjel felfuttatott élesztőt. Közben én egy nagy kanállal keverem, mert nem szeretem, ha tiszta ragacs a kezem, így csak akkor nyúlok bele, ha már nagyjából összeállt.
  4. Akkor viszont jó alaposan meggyúrom. Ha ragad, szórok bele még lisztet, amíg nagyrész elválik a kezemtől és a táltól. 
  5. Utána konyharuhával letakarom és meleg helyre teszem. Például a gáztűzhely tetejére, miközben alul már begyújtottam a sütőt.

Töltelék 
  1. Míg kel a tészta, összeállítom a tölteléket. Egy akkora a serpenyőt töltök meg vele, amiben négyünknek készül a reggeli, 8 tojásos rántotta sok hagymával, gombával és kolbásszal.
  2. Hagymát, fokhagymát olajon megpirítom, beleteszem a darált húst. 
  3. Amíg néhányat rottyan, apróra vágom a káposztát, majd azt is beleteszem.
  4. Apróra vágom a szárított, olajos paradicsomot és paprikát is, és szintén beleteszem.
  5. Bátran fűzerezem és egy pár percet hagyom összesülni. Nem kell készre sütni, csak annyira, hogy egy kicsit puhuljon a káposzta és az egész egységgé váljon.
Összeállítás és sütés
  1. Miután legalább kétszeresére kelt a tészta, ketté osztom, gyúrom még egy kicsit, majd kb egy hagyományos tepsi méretére nyújtom. Eddigre leereszt a tészta és megint kicsi lesz, de ez nem baj. 
  2. Szétteregetem rajta a tölteléket, majd feltekerem, mint egy bejglit. Kicsit megnyomogatom a széleket, hogy összeragadjon, aztán be a sütőpapírral bélelt tepsibe.
  3. A másik tésztával ugyanez történik.
  4. Ezután még egy fél órát hagyom kelni, végül beteszem a sütőbe.
  5. Az én sütőmnek már nincs meg a tekerője, de amúgy is rég lekoptak róla a számok, szóval csak annyit tudok mondani, hogy a felénél kicsit lejjebb hagytam a lángot. Addig sütöttem, míg meg nem pirult a teteje és egy kicsit az oldala is, de még az alja nem kezdett el barnulni. Kb ahogy a képen.

Hát valami isteni lett. Puha, illatos, zaftos, ízes, laktató... Most is összefut a nyál a számban, ahogy írok róla. A végére még két jótanács tőlem:
1. Két-három szeletet dugj el a család elől, hogy reggel, amikor amúgy is te kelsz fel először, azzal jutalmazd meg magad, hogy egyedül megeszed reggelire.
2. Ha vacsorára készíted az ételt, amíg sül, érdemes lenyomni egy 20 perces edzést vagy egy rövid futást, úgy sokkal kisebb a lelkiismeret furdalás, miközben tömöd magadba a meleg, tejfölös, húsos és/vagy zöldséges kelt tésztát.

Jó étvágyat hozzá!




Megjegyzések