Alap: piskóta - a pimpelési variációk száma végtelen

Egy ideje próbálkoztam már a tökéletes pite elkészítésével, amikor A. megunta, és bedobta a piskóta ötletét. - Nem csinálok piskótát, utálom, fojtogató, az ízét se szeretem - heves fejrázás közepette felrémlett előttem az iskolai menza szivacs hangulatú, fullasztó piskóta kockája, amin még az a kis, csokiöntetnek nevezett barna takony sem segített. 

Azért A. valahogy mégis rábeszélt. Duzzogva kikerestem a legegyszerűbb poharas receptet az internetről és nekiláttam. Bevált. De még hogy! Szellős, finom, megunhatatlan. Azóta havonta egyszer tuti készül egy tepsi. A töltelék, feltét, ízesítési variációk száma pedig kvázi végtelen. Volt már gránátalmás, almás, banános, narancsos, meggyes, vegyigyümis, mazsolás, szőlős, diós, mogyorós, zabpelyhes, gyömbéres, rumos, fahéjas, pudingos, csokis, kakaós, stbstb - és ezek bármilyen kombinációja. Én szeretem, ha van benne valami szilárd anyag, így kerül bele általában dió, vagy mogyoró. Gyümölcsből legtöbbször az idény. De finom a sima alap tészta is, pláne egy kis juharsziruppal nyakon öntve, vagy anya világbajnok lekvárjaival megkenve  tálaláskor. Apám biztos tojáslikőrt öntene rá, de az általában nincs itthon.
Hozzávalók - egy átlagos tepsi mérethez:
- 1 kis poharas tejföl (ez lesz aztán a mérce)
- 4 tojás (háromból is ok, ha épp kifogytunk, de kettővel még nem próbáltam)
- 3 pohár liszt
- 2 pohár cukor (itt is lehet variálni, sima cukor, vaníliás cukor, barna cukor, méz)
- 1 pohár olaj (ettől minden egyes alkalommal kicsit ódzkodom, olaj a sütibe? De odáig még nem jutottam, hogy mondjuk olvasztott vajra, vagy sütis margarinra cseréljem, ha megtörténik, frissítem a történetet)
- 1 csomag sütőpor

Így készül:
Az összes hozzávalót egy tálban összekeverem. Sima fakanál is alkalmas rá, nem szükséges robotokkal zsonglőrködni. Közben a sütőt bekapcsolom. A mostani sütőnk épp nem annyira érzékeny a hőkapcsolója mozgatására, így tippem szerint olyan 180 fokon készül. Tepsit kivajaz, tésztát beleönt. Most kipróbáltam vajazás nélkül, sütőpapír béleléssel, teljesen jó volt így is (igen, azért, hogy a tepsi elmosogatása könnyebb legyen). Kb. 30-40 perc alatt megsül. A sütiknél szokásos késsel tesztelés itt is beválik: ha a közepe táján egy kést szúrsz a tésztába, és kihúzva nincs rajta semmi: kész. Ha tésztás lesz, akkor nyilván még nincs kész.

Ez volt az alap verzió. A pimpeléssel kapcsolatos tapasztalataim pedig a következők:
- ha valamit belekeverünk a tésztába, akkor az minden bizonnyal le fog süllyedni a tészta aljára sütés közben - ami természetesen egyáltalán nem baj.
- ha azt szeretnénk, hogy valami a tetején maradjon, akkor kicsit süljön az a piskóta, mielőtt rászórjuk. Legutóbb alma szeleteket tettem rá, kb 10 perccel a sütés megkezdése után. A tetején maradtak az almák, és szépen meg is sültek. Mondjuk én jobban szeretem, ha benne van a tésztában, és annak sülésével együtt puhul a gyümölcs. Ehhez kapcsolódóan mondom, hogy van a Fűszeres Eszternek egy szuper ananászos receptje, ahol eleve alulra teszi az ananászt, és a végén megfordítja a sütit. Ezt is kipróbáltam, remek lett!
- pudinggal játszani piskóta esetében, szuper és hálás mutatvány. Ebben az esetben a pudingot először meg kell csinálni, majd amikor a piskóta tészta már a tepsiben van, kanállal a pudingot foltokban rászedni (plottyantani).
- a puding, a gyümölcs és a csokibevonó a tetején együtt már sok, valamelyiket érdemes elhagyni :)

A pite projekt azóta picit feledésbe merült, a tökéletes megalkotása még várat magára.

Megjegyzések