Afgán hangulatú zöldséges pilaf

Vallási kérdésbe ütköztem pár hete a konyhában: vajon ér egy afgán receptnek nekifutni, ha teszemazt borjú helyett csülök kerül bele? Nos, a vélemények megoszlanak. Nem. Noooo. Legyen afgán agárból. Sertést bele. Simán. Mi a kérdés?

Mindenki nyugodjon meg, a qabuli palau borjú híján lekerült az étlapról, a hűtőben várakozó csülök pedig egy tajvani szaftos-gyömbéres ételben teljesedett ki. A pilaf meg végül húsmentes lett. És csak azért nem nevezem qabuli palau-nak, mert borjú azóta sem került a konyhámba, és ezt anélkül elkészíteni lehet, hogy legalább akkora szentségtörés, mint sertésből. Najó, talán nem... 

A pilaf egyszerűen a rizses egytálételek gyűjtőneve. Világszerte készítik, más-más alapanyagokat használnak hozzá, és más-más néven szerepel a konyhákban. Spanyoloknál a paella, olaszoknál a rizotto. A plov Üzbegisztánból indult, majd az egész volt Szovjetunió területén elterjedt, bárányhússal készítik, korianderrel, fokhagymával és köménnyel fűszerezik. Afganisztánban palaunak nevezik, basmati rizsből és borjúból készül, répával és mazsolával. A mi vacsoránk ehhez hasonlított a legjobban, vagyis ennek egy húsmentes verziójához.


Hozzávalók:
  • barna rizs - mennyiséget nem tudom, mert kilós kiszereléssel operálok, de mondjuk 2-3 bögre. Eredetileg basmati, vagy bármilyen hosszú szemű rizsből készül a palau, de én egy korábbi alkalommal rizibizit gyártottam a basmati rizsből, készleten pedig barna volt csak. Szerintem egyébként jobb volt így, ragacsosabb, homogénebb lett az egész, ahhoz hasonlított, ahogy a fejemben korábban elképzeltem. De lehet természetesen bármilyen rizst használni, sőt, kuszkusszal, vagy bulgurral hasonló sikerre lehet számítani.
  • répa - mérettől függően kb 4-5 darab. Lereszelve. Mennyiségnél ne spóroljunk vele, nem csak mutatóban lesz benne, hanem az étel egyik oszlopos tagja. 
  • lila hagyma - egy került bele. Vörös hagyma is ok, de akár póré is, ami van
  • petrezselyem - jó sok, a csoffadt közértes verzióból legalább 3. Az eredeti receptben talán nincs is, de a fejemben eléggé passzolt hozzá.
  • mazsola - nagyobb kiszerelésű zacskó. Javaslom az eggyel jobb minőséget választani, ami inkább az aszalt gyümölcsöknél, a zöldséges pultnál van, nem a legapróbb szemű, szomorú bogyókat, ami a sütis polcon található.
  • fűszerek: római kömény, fahéj, bors, halszósz (só helyett, pl. az Ázsia Shopban kapható), só (a rizsbe)

Elkészítés:

A rizzsel kezdődik: olajon megpirít, aztán forró vízzel felönt. Vízből sok (2-3x annyi, mint maga a rizs), sóból kevés kell. Ez aztán elvan magában, néha meg kell keverni, vizet pótolni, ha szükséges. De ha eltaláltuk a víz mennyiséget az elején, akkor pont eltűnteti azt a rizs, mire megpuhul benne.

Közben készül a többi: vas wokban (másban is lehet nyilván) forró olajra rámegy a csíkokra vágott lila hagyma, pár percig sül. Aztán a reszelt répa. Annak sem kell sok, ha kicsit már összeesett, jöhet az első körös fűszerezés: római kömény, fahéj (óvatosan!), bors (átlagosan), halszósz (pár löttyintés). Aztán jön a mazsola. Ha mégis a béna verziót vettük a sütis polcról, akkor érdemes egy kicsit használat előtt vízbe áztatni, hogy szívjon magába egy kis életet. A petrezselyem a végén kerül bele, hogy csak pár percig süljön, megtartsa frissességét. Itt, ha indokolt, következhet a második körös fűszerezés. Nálam általában indokolt. Nem mintha óvatoskodnék a fűszerekkel, hanem inkább az erőteljesebb ízesítést preferálom. Nem sült répát akarok enni, hanem érezni akarom a Közel-Kelet ízét a számban.

Lehet még játszani vele tovább, de alapvetően itt már eléggé készen van. Olyanok jutottak eszembe, hogy narancs gerezdeket dobálok még bele, vagy meghintem egy kis barnacukorral, esetleg mézzel. De nem vágytam most ennél édesebbre, a narancsot meg lusta voltam megpucolni. Így már csak beleborítottam a rizst, átkevertem, kicsit odasütöttem az alját, és kész.

A képen látható sült halnak nem szentelek külön posztot, ugyanis kb. semmit nem csináltam vele. Citrommal meglocsoltam, bacon szeleteken fontam rá, és bevágtam a sütőbe. Serpenyőben megsütni gyorsabb lett volna, de jó volt ez így, addig is elkészült a piláf.

Megjegyzések